Venetsia
Eevert tapansa mukaisesti on nopea liikkeissään myös matkaillessaan. Tilapainen maiseman muutos vuoristosta vaihtui italialaiseen maisemaan.
Pieni punainen auto huristeli alkuun Gardajärvelle.
Gardajärven kauneus pääsi hyvin esiin näköalapaikalta. Täältä tie laskeutui alas ja kulki rantaviivan tuntumassa.
Vesielämän ja auringonpalvonnan varsinainen keskus, tuumi Eevert katsellessaan loputtomia rantoja.
Monelaista liikettä oli järvellä. Purjeveneita, surffareita, liitovarjolla lentelijöitä, uimareita, vesihiihtäjiä jne.
Ohiajelun jälkeen tie nousi rannalta melko nopeasti ja todella pieniä teitä pitkin ylös ja näkymät muuttuivat aika pian italialaisen oloisiksi. Lämpö lisääntyi entisestään ja seurue sai lämmitellä +35 asteen lämmössä. Sypressit valtasivat näkymissä yhä enemmän tilaa.
Pääsaarella nayttää olevan paljon väkeä liikkeellä huomaa Eevert katsellessaan kanaalin toiseltaa puolelta San Marcon torin elämää.
Jaume Plensan taidetta oli nähtävillä Basilikca di San Giorgio Maggioressa. Jo on, jo on… hoki Eevert kierrellessään valtaisaa metallilangsta muotoiltua päätä ympäri.
Kirkon takaa löytyi Jaume Plensan töitä lisää.
Reilusti ihmisen kokoisten marmoristen päiden rivistö sekoitti omankin pään jälleen kertaalleen. Ensin ei oikein tiennyt oliko tilassa yksi pää vai viisi.
Venetsia on mielenkiintoinen kaupunki, jonka perustamisesta ei ole varsinaisesti tietoa. Hyvin vanhaa jokatapaiksessa. Paalujen päälle rakennettu kaupunki on noin pari metriä syvän laguunin päällä. Kaupunki vajoaa hitaasti liejuun erilaisita suojelutoimista huolimatta. Nykyisellään vajoamista on muutaman millimetrin vuodessa.
Kujia ja siltoja on riittämiin. Pääosin kaupungin huolto toimii vesireittejä pitkin.
Pääsaarilla kuljetaan vain jalan.
Ja kyllä kuljetaankin! Saarella vierailee 50 000 turistia päivässä. Se on melkoinen määrä yhdellä kertaa katsottavaksi sellaiselle rauhallisen kylän miehelle kuin Eevert.
Yksi suosituimmista kuvauskohteista on Huokausten silta. Romanttisessa kaupungissa ei ehkä aina tule ajatelleeksi että tuota siltaa pitkin tuomitut kuljetettiin vankilaan.
Matkailijat kulkevat paljon kondoleilla. Näppärästi kondolieerit kuljettavat ajokkiaan kapeilla kanavilla. Eevert on aikaisemmin päässyt sellaisen kyytiin, mutta joutui toteamaan että samanlaistahan tuo on kuin kalamajan lammella soutelu. Vähemmän siellä vaan päätyy perhealbumeiden kuviin 😀
Mielenkiinnolla Eevert seurasi ainakin puolen tunnin ajan kuinka vuokrajahti taskuparkataan satamassa tottumattomampien merimiesten toimesta. Ei lainkaan helppoa vaikka venemestari oli opastamassa ja tuuppimassa jahtia ruorimiehen kanssa oikeaan suuntaan.